2013. február 12., kedd

Tandíj

Jöttem hazafelé, és a Deák téren járdát, kocsiutat elfoglalva, hatalmas tömeg hömpölygött felém. Nagyrészt fiatalok voltak, akik úgy érzik elvették a jövőjüket. Elkezdték 5-10 évvel ezelőtt a gimnáziumot, s ahogy nyiladoztak, ki-ki egyre inkább megtalálta leendő hivatását.



Az öt évvel ezelőtti „három igenes népszavazás” reményt adott a tovább tanulni vágyóknak, hogy a főiskoláért, egyetemért nem kell fizetni, hiszen a választópolgárok nagy többséggel a tandíj ellen voksoltak. Ha nincs tandíj, szegény s gazdag egyaránt tanulhat. Csak a felvételi szintet kell elérni, s nyitva az út. Joggal tervezhettek, bizakodhattak, hiszen a tandíj elleni népszavazást a jelenlegi kormánypárt kezdeményezte, s később kormányprogramjában sem tett említést arról, hogy évente több milliárdot vonnak ki a felsőoktatásból. Sőt, a köz- és felsőoktatást, mint stratégiai húzó ágazatot említették. Tervezgettek a szülök boldog örömmel, bizakodtak, hogy diplomás lesz a fiuk, leányuk, szebb és nyugodtabb életük lesz, mint az övéké volt.



De a terv füstbe ment, ahogyan azt mondani szokták, elpárolgott, semmivé lett. Azt a tandíjat, melyet fizetni kellene, sok szülő vállalni nem tudja. Persze ott van a lehetőség, hogy a gyermek igen jól tanuljon, és akkor bejut az állami ösztöndíjas képzésre, azaz csak akkor kell fizetnie, ha tanulmányai befejezését követően idő előtt szeretne külföldön szerencsét próbálni. Az állami ösztöndíjban is sok az álnokság, hiszen keveseknek adatik meg az a nagy tehetség, hogy különórák és magas színvonalú iskola nélkül is kiváló eredményt elérve bejusson az ingyenes felsőoktatásba. Sok fiatal egyre inkább úgy érzi, hogy a továbbtanulás, a diploma megszerzése egyre inkább a módosabbak rétegek privilégiuma lesz. Szegény embernek tehát maradjon szegény a gyermeke is. Hol itt a meghirdetett, sokat emlegetett szolidaritás?



Persze mondhatja a kormány, nincs igazam, mert ott a diákhitel lehetősége, amelyet megújított. Nos, a diákhitellel kapcsolatban majd egy következő alkalommal fejtem ki gondolataimat.



Jöttek a fiatalok, szép rendben, békében, s csupán annyit kiabáltak: „Gyere, állj be közénk!„ Hogy milyen foganatja volt e szlogennek, nem tudom, de azt igen, mert a saját szememmel láttam, hogy a tömeg nagy volt, hosszú ideig kellett félreállnom, míg elhaladtak előttem.



Mikor ellenzékben voltunk, abban a 8 évben sok megmozdulást szerveztem, még többön részt vettem, de sosem gondoltam volna, hogy meg kell élnem olyan eseményeket, hogy kormányon leszünk, s elvonul előttem egy tüntető tömeg, amely szimpátiámat élvezi.



Hát megéltem ezt is. Igazat kell adnom a fiataloknak, a szülőknek, akik nem értenek egyet a kormány felsőoktatás politikájával. Ha elvesszük a fiatalok továbbtanulási lehetőségét, a jövőjüket vesszük el. Ha a felvételi keretszám a felére, negyedére, sőt volt olyan szak, ahol a tizedére csökken, akkor csak a legeslegjobb eredményt elért diákok jutnak az ingyenes felsőoktatáshoz. Kimagasló eredményt pedig a zseniális ésszel megáldott gyermekeken kívül csak azok érhetnek el, akiknek szülei rendelkeznek elegendő anyagiakkal ahhoz, hogy gyermekük külön órákra járjon, a legkimagaslóbb eredményt felmutatni tudó gimnáziumba járjon, már érettségi előtt letegye a nyelvvizsgát. Hol itt az esélyegyenlőség, hol itt az igazság? Bizony, kicsit vagy inkább nagyon háttérbe szorult.



Hazafelé menet, s később is sokat gondolkodtam a tüntető fiatalokon. Vajon lesz-e valami foganatja megmozdulásuknak? Azután a következő nap, vagy harmadnap olvashattam a Magyar Nemzetben, hogy Hoffmann Rózsa, az oktatásért felelős államtitkár a legjobban tenné, ha önként beadná lemondását, és nem várná meg, amíg a miniszterelnök úr visszahívja őt. Szinte magam előtt látom államtitkár asszonyt, amint nagy fölénnyel mosolyog az egész „felforduláson”, s azt mondja, eszem ágában sincs lemondani, nincs miért.



Pedig bizony van.



Kétségtelen tény, hogy a mindenkori kormány adja meg végső soron a költségvetésben a keretszámokat: egy-egy ágazat következő évi anyagi forrását. Így tehát a kormány vonta ki a több tíz milliárdot az oktatásból. Igen ám, csakhogy amikor a sarokszámokról gondolkodik a központi igazgatás, akkor elindul az egyes ágazatok harca. Ha valakitől elvonni kívánnak, de ügyesen, és jól megindokolja, hogy az ágazatából miért lehetetlen az elvonás, sőt, miért kell inkább növelni a költségvetési támogatást, akkor a végeredmény nem elvonás, hanem növelés lesz.



Államtitkár asszony viszont a könnyebb utat választotta, s elfogadta a drasztikus elvonást az oktatásból. Azt gondolta naivan, hogy ezzel növekedett miniszterelnök úrnál a pozíciója. Ez ideig-óráig talán így is van. Csakhogy, amennyiben nagy a szorítás, nagy az elégedetlenség, akkor egy bölcs kormányfő joggal mondja a kormány tagjának, hogy miért nem figyelmeztette a veszélyre, hiszen az adott szakterületnek ő a tudósa. Ha a kormányfő nem jól látja az irányt, s erre a kormány tagja nem figyelmezteti, azért a „Bólogató János”, a felelős, aki nem hívta fel a vezető figyelmét a veszélyre.



Ezért hát kedves Államtitkár Asszony, én azt mondom nincs kedvező helyzetben, s jobban tenné, ha levonná a békés, ugyanakkor igen nagy erővel rendelkező ifjúság követelésének várható következményeit, s önként beadná lemondását, még mielőtt miniszterelnök úr jut arra a következtetésre, hogy nem figyelmeztette a kormányt a felsőoktatási rend átalakításának veszélyeire, nem képviselte az oktatáspolitikát kellő erővel, szakértelemmel, s így bizalom-vesztes lesz.