Nemzedékek Műhelye -
NeM
Politikai program
Tűrhetetlen mértékűre növekedett a társadalmi igazságtalanság
Magyarországon. Társaságunk ezen akar változtatni az élet minden területén.
Műhelyünk programja kiemelten figyel az igazságosabb társadalmi tehervállalás
kereteinek megteremtésére - ez egyben az elit és a felső osztály tagjainak
fokozottabb mértékű társadalmi tehervállalását is jelenti, valamint a
pártpolitika befolyásának visszaszorítását.
Programunk
ideológiai kötöttségektől mentes. Célja a szociális tradicionalizmus
megteremtése, amelyen a politika kopernikuszi fordulatát értjük – a politikai
ideológiák kiiktatásával a társadalmi szolidaritás megteremtésén dolgozunk, az
emberi méltóság maradéktalan figyelembevétele mellett. Programunkat ezért
antipártként valósítjuk meg, azaz nem törekszünk költséges szervezeti rendszer
kiépítésére. Műhelyünk nem a párttagságra, hanem a cselekvő és gondolkodó
emberekre és közösségekre épít.
Programunk legfontosabb elemei
Gazdaság és foglalkoztatás
Munkahelyek
-
minél szélesebb körű foglalkoztatás állami eszközökkel
történő megvalósításának alkotmányba foglalása: az állami szerepvállalás
fokozása, a munkahelyteremtés közvetlen és közvetett eszközeinek alkalmazása
(iskoláztatás – szakmai átképzés, kis-, közép-, és nagy vállalkozások munkahelyteremtő
képességének erősítése)
-
előzetes szakmai konzultáció alapján a munkával
kapcsolatos jogszabályok felülvizsgálata
A közszféra prémiumtilalma
-
Prémiumrendszer teljes felszámolása a közszférában.
Adórendszer átalakítása
Szuperadó
-
családi alapú szuperadó: 250 millió feletti ingó- és
ingatlan tulajdon éves szintű progresszív adóztatása
Progresszív 5 sávos jövedelemadó
-
a közterhekhez való hozzájárulás a vagyoni és jövedelmi
viszonyoknak megfelelően történjen
-
0-200e Ft-ig 8%, 201-350e Ft-ig 12%, 351-500 Ft-ig 16%,
501-1 millió Ft-ig 45%, 1millió 1Ft felett 60%
Vagyonszerzési adó
-
családi alapú vagyonszerzési adó: 200 millió Ft-ot
meghaladó összegnél (abban az esetben is, amennyiben fokozatosan éri el ezt az
összeget)
Szociálpolitika
Nyugdíjrendszer átalakítása
-
a nyugdíjak (egyéb életjáradékok és juttatások) az egy
főre jutó 200e Ft-ot meghaladó és a családi alapon számolt 350e Ft feletti
résznél a progresszív adózás szabályainak érvényesítése
-
a létminimum alatt élő kisnyugdíjasok élethelyzetének
javítása
-
a nyugdíjak inflációkövetése
A szociális háló átalakítása
-
az állam garantálja az önhibán kívüli rászorultság
esetén a szociális biztonsághoz való jogot
-
a családtámogatási rendszer reformja
A politikai intézményrendszer átalakítása
Alapvető politikai intézmények átalakítása
Szabadságjogok visszaállítása
- Alkotmánybíróság, bíróság, média,
vallás.
- A 2010 óta kétharmados többséggel
hozott jogszabályok felülvizsgálata.
Kétkamarás szimmetrikus parlament
Az
alsóház a pártok politizálásának színtere (100 fő), míg a felsőház (100 fő) a
civil szervezeteké (érdekképviseleti szervek, egyházak, MTA, egyesületek és
alapítványok, határon túli magyarság, a nemzeti és etnikai kisebbségek
képviselői). Megteremtődik a valódi civil szféra megszületésének lehetősége. A
két kamarának valóban szimmetrikusnak kell lennie, azaz ugyanolyan
törvényalkotó erővel kell rendelkeznie. Ezt a létszám szimbolikusan is
kifejezi.
Politikai szerepvállalás időkorlátai
Max.
3 ciklus erejéig, azaz 12 évig lehet valaki kormánytag (miniszter, állam- és helyettes
államtitkár, országgyűlési képviselő, alkotmánybíró, köztársasági elnök – ez
utóbbi státuszban 10 év).
Visszahívhatóság
Országgyűlési
és önkormányzati képviselők, polgármesterek visszahívhatósága két szempont
alapján történjen: választási programmal ellentétes cselekedet vagy döntés,
meghatározott számú távollét az ülésekről (függetlenül attól, hogy előre
bejelentett és igazolt-e vagy sem).
Népszavazás kiterjesztése
Népszavazás
lehetőségének szélesítése: lehessen népszavazást tartani az Országgyűlés
feloszlatásáról, valamint olyan ügyekben is, amelyek érintik a költségvetést
(állami pártfinanszírozás eltörlése, munkahelyteremtés finanszírozása).
Köztársasági elnök választása
A
parlament jelöltjei közül népszavazással történik a köztársasági elnök megválasztása.
Ombudsmani rendszer átalakítása
Ombudsmani
rendszer szélesítése.
Alkotmánybíróság és a mindenkori
médiahatóság tagjainak jelölése
Ne
kizárólag a pártok ügye legyen. Az országgyűlés választja őket, de a jelölés
egy olyan, meghatározott számú tagból álló testület joga legyen, ahol a pártok
maximum egyharmadát adják a testület tagságának. A jelölőtestületben fennmaradó
helyeket – a testület kétharmados többségét – a jogi karok dékánjai, az MTA,
szakmai civil szervezetek töltsék be.
Országgyűlési és önkormányzati választásokat érintő
Ki a pártokkal az
önkormányzatokból!
Az önkormányzati választásokon csak civil szervezetek vagy
magánszemélyek indulhassanak. A pártok hagyják el az önkormányzatok világát.
Országos listák – egyéni
választókerületi jelöltek
A
pártok országos listájának első 50-en helyén található jelöltek legalább 50%-a
egyéni választókerületben indult jelölt legyen.
Egyéni jelöltek – helyben lakás
Az
egyéni választókörzetben indult képviselő-jelölt igazolhatóan legalább 1 éve
lakjon állandó jelleggel az adott választókerületben (önkormányzati
képviselőjelölt, polgármester esetében a településen).
Összeférhetetlenségi szabályok
Személyi
összeférhetetlenség: országgyűlési képviselő ne lehessen se kormánytag, se
polgármester, se önkormányzati képviselő. A demokratikus politikai
berendezkedés a hatalom megosztásának elvén alapszik.
Az országgyűlési
képviselői összeférhetetlenség foglalja magába az álláshalmozás teljes
megszüntetését, tehát az országgyűlési képviselő kizárólag képviselői
munkájáért kaphat anyagi juttatást.
Pártpolitikával összeférhetetlen pozíciók: köztársasági
elnök, AB-tag, ÁSZ-elnök, alelnök, számvevő, legfelsőbb bírósági elnök, legfőbb
ügyész, ombudsman, MTA elnöke és alelnöke, és egyéb, a magyar államot képviselő
szervezetek meghatározott időre visszamenőleg
(a kinevezést megelőző 10 évben) ne
legyen párttag, országgyűlési képviselő, kormánytag.
Mentelmi és Btk szabályok
Mentelmi
jog intézményének felülvizsgálata a további visszaélések elkerülése érdekében.
Btk - súlyosbító körülmény: a
köztisztséget betöltő személy és köztisztviselő (államfő, kormánytag,
polgármester, önkormányzati és országgyűlési képviselő, kormánytisztviselő,
hivatásos bíró és ügyész, rendvédelmi testületi tag, stb.) által elkövetett
bűncselekmény súlyosabban büntetendő – amennyiben a cselekményt hivatali
tevékenységével kapcsolatban követte el.
A politika közpénzekből való finanszírozásának tilalma
Pártfinanszírozás
szabályai
Az
állami pártfinanszírozás megszűntetése. Pártok éves, közvetlen állami
támogatásának megszüntetése. A kampányköltségek állami finanszírozásának
megszüntetése.
Kampányfinanszírozás
szabályai
Kampányfinanszírozás
szabályainak szigorítása (amíg az előző pont érvényre nem jut): kampánykiadások korlátozása és a
limit betartatása – akik megszegik, elveszítik a mandátumukat és a
kampánykiadásokat is vissza kell téríteniük, akár a pártot is be lehessen
tiltani; az ellenőrzésre az ÁSZ és az adóhatóság közösen legyen jogosult –
civil szakértők bevonásával.
Tiszteletdíjak és
költségtérítések
Országgyűlési
képviselők tiszteletdíja és költségtérítése: a köztisztviselői bértáblának
megfelelően, amely vezetői pótlékkal, útiköltség térítéssel (csak számlára) és
lakhatási hozzájárulással (max. 50.000 Ft/hó értékig azoknak, akik Budapesttől
50 km-nél messzebb laknak) egészül ki.
Kiemelt szakpolitikák
Agrár- és vidékfejlesztés
(birtokpolitika)
Civil
társadalom
Gazdaságpolitika-
foglalkoztatáspolitika
Humánpolitika
(oktatás, egészségügy, tudomány, kultúra, művészet, sport)
Környezet
és természetvédelem (nemzeti parkok, víz)
Közbiztonság
Külpolitika
Nemzetpolitika
és nemzetvédelem
Önkormányzat
Roma
felzárkóztatás
Szociálpolitika
Társadalmi és területi
egyenlőtlenségek