A vezéremberről
Négyféle vezetőember lehet az ország élén: Prokrusztész,
Napóleon, Samu bácsi és Szolón. Prokrusztész egy elgondolás híve, melybe
nemzetét belekényszeríteni akarja, ha törik, ha szakad. Napóleon
szenvedélyes játékos és akár nyer, akár veszít, mindenképpen tékozol.
Samu bácsi úgy ül az uralkodói teremben, mint egy fűszeresboltban,
dekákkal és garasokkal ravaszkodik. Szolón az isteni ihletre figyel,
minden tette az örök mértékből ered és országa virul.
(Weöres Sándor: A teljesség felé)
Földi és égi hatalom
"Amit nekem adsz: mindenkinek adod", hirdeti a földi hatalom. "Amit mindenkinek adsz: nekem adod", hirdeti az égi hatalom.
(Weöres Sándor: A teljesség felé)
Fekete trilógia, III.
Korunk találmánya a kötelező lelkesedés, a hatóságilag
intézményesített forradalom és az elnyomók lázadása az elnyomottak
ellen. A mai uralmi rendszereket az jellemzi, hogy hazugságaikat nem is
akarják feltétlenül elhitetni, csak feltétlenül elfogadtatni. Minden
katonai fegyvernemnek azt kell énekelni magáról, hogy ő a legkülönb,
anélkül hogy bárki elhinné; minden állampolgárnak azt kell vallani az
államfőről, hogy bölcs, hős, jótevő, anélkül, hogy bárki elhinné; és így
tovább. Immár egy hihető hazugság is elérhetetlen magaslat. Gödörben
vagyunk, lejjebb a béka ülepénél.
(Weöres Sándor: A teljesség felé)
„A messiási magatartás kisiklott és fals alakja ha valaki
gondolatot talál, és elhatározza, hogy ennek nevében az emberiséget
egyszerre megváltja, azonnal és az egészet, ha szóval nem megy
parancsra, ha arra sem megy, börtönnel és kényszermunkával és
géppisztollyal, mert a diktátor is messiás, csak a legalsó szinten. Ami a
bodhiszattvában értelem, az a diktátorban eszelősség, ami a
bodhiszattvában tudás és tisztaság, akarat és bizonyosság és erő, az a
diktátorban mánia és zűrzavar, rögeszme és bőszültség és erőszak. Ami a
bodhiszattvában szolgálat, az a diktátorban a hatalom.”
(Hamvas Béla: Messianizmus és diktatúra in: Patmosz I.)