Hónapok óta tartanak a viszályok az egyetemisták és az állam között.
Mintha egy nagy sakkjátszma résztvevői lennénk. Javaslatok, részbeni megoldások
vannak, de valóban megérti a két fél, hogy mit akar a másik? Tényleg szem előtt
tartja a hatalom a legfontosabb dolgot, hogy tanulni mindenkinek joga van és az
ehhez szükséges feltételeket mindenki számára meg kell adni úgy, hogy senkit se
érjen hátrány?
Az oktatás
kialakulása régi időkre nyúlik vissza. Történelme tulajdonképpen az emberiség
kezdetétől számítható. A magyarországi oktatásügy történetéből megemlíthetjük 1635-öt,
amikor megalakult a Nagyszombati Egyetem, vagy ott van Mária Terézia, akinek
szívügye volt az oktatás. 1777-ben adta ki az alsó fokú iskolarendszert gyökeresen
átalakító Ratio Educationis-t, melynek értelmében a 6 és
12 év közötti gyermekek tankötelessé váltak. 1868-ban Eötvös Józsefnek köszönhetően
létrejött az első népoktatási törvény. Még számtalan szegmensét fel tudnánk
sorolni hazánk neveléstörténetének, a lényeg, hogy tanulni mindenkinek joga
van.
A hónapok óta
tartó viszálynak rendkívül sok tényezője van. Kezdődött a „röghöz kötés” szerződésének
aláírásával, folytatódott a felvételi helyek, szakok megnyirbálásával, majd a
finanszírozás csökkentésével
Most maradjunk
a kezdetnél. A hallgatónak, ha államilag finanszírozott helyre vették fel, alá
kell írnia, hogy 4 évig kishazánkat szolgálja a munka világában, s ha ezt megszegi,
vissza kell fizetnie a képzés díját. Ha már az állam áldoz pénzt, akkor a ’fiatalok
is adjanak cserébe valamit’ elven nyugszik. Maga a szerződés lényege, hogy ha
elvégezte valaki az egyetemet, akkor itt dolgozzon Magyarországon. Mégis hol?
Hol van rá lehetőség, hogy valaki a saját szakmájában dolgozzon, megfelelő
fizetésért, amiből emberhez méltó életet tud biztosítani saját magának és
későbbiekben a családjának?
Rengeteg olyan
egyetemről kikerült szakember van, aki azért tanult éveken keresztül, hogy azzá
váljon, ami lenni szeretett volna. A magyar munkaerőpiac nem tudja felszívni az
egyetemisták tömegét. Képtelen megfelelő munkahelyet és versenyképes keresetet biztosítani
számukra. Persze mondhatják joggal, hogy bőven van olyan szakma, akiben el
lehet helyezkedni, és meg is fizetik őket, de hány olyan felsőoktatási szakról
kikerült fiatal van, aki éveken át nem kap lehetőséget, hogy bizonyítsa réttermetségét?
Nem kellenek,
mert túlképzettek vagy nincs rájuk szükség, mert tapasztalatlanok. Mégis,
milyen legyen egy pályakezdő? A fizetés alacsony, így egy idő után az egyetemi
évek alatt lévő tudást az ember nem fogja használni és inkább olyan munkahelyet
választ, ahol megfizetik. Ekkor már tényleg mondhatja az állam, kidobott pénz a
diploma, de valójában nem nekik, hanem annak a fiatalnak, aki mindent megtett
azért, hogy álmait megvalósítsa.
Nem azon kéne
gondolkodni, hogyan kössük ide szankciókkal a friss diplomásokat, hanem inkább
azon, hogy milyen módon teremtsenek megfelelő munkaerőpiacot, ami képes felszívni
a frissen végzett, egyetemekről, főiskolákról kikerült hallgatókat, még az
olyan szakokról is, amelyek nem a legnépszerűbbek közé tartoznak. Viszont, ha
csak úgy lehet ezt elérni, hogy akkor csökkentik a keretszámokat, magyarul,
csak annyi diákot vesznek fel, akik majd a tanulmányaik végeztével el tudnak
helyezkedni, akkor tegyék, de demokratikus úton.
Mégis, vajon
miért mennek el a fiatalok? Több oka is lehet. Akad, akit a kalandvágy, van,
akit tapasztalatszerzés hajt külföldi munkahelyekre, egyetemekre. Ám jócskán előfordul
az is, hogy jobb lehetőséget talál magának kinn, jobb fizetés, egzisztencia…
stb. Miért jönne haza? Nem a fiatalok hibája, hogy egy jobb megélhetésért
elhagyják szülőhazájukat, ez országunk baja, hogy engedi. Több ezer ember keres
boldogulást külföldön, mert itt valami nem működik jól. Kit lehet ezért
hibáztatni? Azt mindenki maga döntse el!
A fiatal
generáció, úgy mondják, a jövő záloga. Fenntartja a gazdaságot, a társadalmat,
neveli az új generációit – s mindennek úgy kellene történnie, hogy alapvető
emberi jogai, mint például a szabadság elve is, ne sérüljenek. A mostani
törekvések azonban nem mondhatók túl demokratikusnak és sok szempontból az
uniós elveknek sem felelnek meg.
Mindenesetre
nem azon kellene gondolkodni, hogyan szabjunk határokat azért, hogy jó legyen
az államnak, hanem azon kellene töprengeni, mi módon érthetjük el azt, hogy Magyarországon
a fiatalnak megérje egyetemre menni, diplomát szerezni s aztán itthon
kamatoztatni tudását.