Politikai program


Nemzedékek Műhelye - NeM

Politikai program

Tűrhetetlen mértékűre növekedett a társadalmi igazságtalanság Magyarországon. Társaságunk ezen akar változtatni az élet minden területén. Műhelyünk programja kiemelten figyel az igazságosabb társadalmi tehervállalás kereteinek megteremtésére - ez egyben az elit és a felső osztály tagjainak fokozottabb mértékű társadalmi tehervállalását is jelenti, valamint a pártpolitika befolyásának visszaszorítását.           

Programunk ideológiai kötöttségektől mentes. Célja a szociális tradicionalizmus megteremtése, amelyen a politika kopernikuszi fordulatát értjük – a politikai ideológiák kiiktatásával a társadalmi szolidaritás megteremtésén dolgozunk, az emberi méltóság maradéktalan figyelembevétele mellett. Programunkat ezért antipártként valósítjuk meg, azaz nem törekszünk költséges szervezeti rendszer kiépítésére. Műhelyünk nem a párttagságra, hanem a cselekvő és gondolkodó emberekre és közösségekre épít.

 

Programunk legfontosabb elemei

            Gazdaság és foglalkoztatás

Munkahelyek

-          minél szélesebb körű foglalkoztatás állami eszközökkel történő megvalósításának alkotmányba foglalása: az állami szerepvállalás fokozása, a munkahelyteremtés közvetlen és közvetett eszközeinek alkalmazása (iskoláztatás – szakmai átképzés, kis-, közép-, és nagy vállalkozások munkahelyteremtő képességének erősítése)

-          előzetes szakmai konzultáció alapján a munkával kapcsolatos jogszabályok felülvizsgálata

A közszféra prémiumtilalma

-          Prémiumrendszer teljes felszámolása a közszférában.

 

Adórendszer átalakítása

Szuperadó

-          családi alapú szuperadó: 250 millió feletti ingó- és ingatlan tulajdon éves szintű progresszív adóztatása

Progresszív 5 sávos jövedelemadó

-          a közterhekhez való hozzájárulás a vagyoni és jövedelmi viszonyoknak megfelelően történjen

-          0-200e Ft-ig 8%, 201-350e Ft-ig 12%, 351-500 Ft-ig 16%, 501-1 millió Ft-ig 45%, 1millió 1Ft felett 60%

Vagyonszerzési adó

-          családi alapú vagyonszerzési adó: 200 millió Ft-ot meghaladó összegnél (abban az esetben is, amennyiben fokozatosan éri el ezt az összeget)

 

 

Szociálpolitika

Nyugdíjrendszer átalakítása

-          a nyugdíjak (egyéb életjáradékok és juttatások) az egy főre jutó 200e Ft-ot meghaladó és a családi alapon számolt 350e Ft feletti résznél a progresszív adózás szabályainak érvényesítése

-          a létminimum alatt élő kisnyugdíjasok élethelyzetének javítása

-          a nyugdíjak inflációkövetése

A szociális háló átalakítása

-          az állam garantálja az önhibán kívüli rászorultság esetén a szociális biztonsághoz való jogot

-          a családtámogatási rendszer reformja

 

A politikai intézményrendszer átalakítása

Alapvető politikai intézmények átalakítása

Szabadságjogok visszaállítása

- Alkotmánybíróság, bíróság, média, vallás.

- A 2010 óta kétharmados többséggel hozott jogszabályok felülvizsgálata.

Kétkamarás szimmetrikus parlament

Az alsóház a pártok politizálásának színtere (100 fő), míg a felsőház (100 fő) a civil szervezeteké (érdekképviseleti szervek, egyházak, MTA, egyesületek és alapítványok, határon túli magyarság, a nemzeti és etnikai kisebbségek képviselői). Megteremtődik a valódi civil szféra megszületésének lehetősége. A két kamarának valóban szimmetrikusnak kell lennie, azaz ugyanolyan törvényalkotó erővel kell rendelkeznie. Ezt a létszám szimbolikusan is kifejezi.

Politikai szerepvállalás időkorlátai

Max. 3 ciklus erejéig, azaz 12 évig lehet valaki kormánytag (miniszter, állam- és helyettes államtitkár, országgyűlési képviselő, alkotmánybíró, köztársasági elnök – ez utóbbi státuszban 10 év).

            Visszahívhatóság

Országgyűlési és önkormányzati képviselők, polgármesterek visszahívhatósága két szempont alapján történjen: választási programmal ellentétes cselekedet vagy döntés, meghatározott számú távollét az ülésekről (függetlenül attól, hogy előre bejelentett és igazolt-e vagy sem).

Népszavazás kiterjesztése

Népszavazás lehetőségének szélesítése: lehessen népszavazást tartani az Országgyűlés feloszlatásáról, valamint olyan ügyekben is, amelyek érintik a költségvetést (állami pártfinanszírozás eltörlése, munkahelyteremtés finanszírozása).

Köztársasági elnök választása

A parlament jelöltjei közül népszavazással történik a köztársasági elnök megválasztása.

Ombudsmani rendszer átalakítása

Ombudsmani rendszer szélesítése.

Alkotmánybíróság és a mindenkori médiahatóság tagjainak jelölése

Ne kizárólag a pártok ügye legyen. Az országgyűlés választja őket, de a jelölés egy olyan, meghatározott számú tagból álló testület joga legyen, ahol a pártok maximum egyharmadát adják a testület tagságának. A jelölőtestületben fennmaradó helyeket – a testület kétharmados többségét – a jogi karok dékánjai, az MTA, szakmai civil szervezetek töltsék be.

 

 

 

 

 

 

Országgyűlési és önkormányzati választásokat érintő

            Ki a pártokkal az önkormányzatokból!

Az önkormányzati választásokon csak civil szervezetek vagy magánszemélyek indulhassanak. A pártok hagyják el az önkormányzatok világát.

Országos listák – egyéni választókerületi jelöltek

A pártok országos listájának első 50-en helyén található jelöltek legalább 50%-a egyéni választókerületben indult jelölt legyen.

Egyéni jelöltek – helyben lakás

Az egyéni választókörzetben indult képviselő-jelölt igazolhatóan legalább 1 éve lakjon állandó jelleggel az adott választókerületben (önkormányzati képviselőjelölt, polgármester esetében a településen).

Összeférhetetlenségi szabályok

Személyi összeférhetetlenség: országgyűlési képviselő ne lehessen se kormánytag, se polgármester, se önkormányzati képviselő. A demokratikus politikai berendezkedés a hatalom megosztásának elvén alapszik.

Az országgyűlési képviselői összeférhetetlenség foglalja magába az álláshalmozás teljes megszüntetését, tehát az országgyűlési képviselő kizárólag képviselői munkájáért kaphat anyagi juttatást.

Pártpolitikával összeférhetetlen pozíciók: köztársasági elnök, AB-tag, ÁSZ-elnök, alelnök, számvevő, legfelsőbb bírósági elnök, legfőbb ügyész, ombudsman, MTA elnöke és alelnöke, és egyéb, a magyar államot képviselő szervezetek meghatározott időre visszamenőleg (a kinevezést megelőző 10 évben) ne legyen párttag, országgyűlési képviselő, kormánytag.

Mentelmi és Btk szabályok

Mentelmi jog intézményének felülvizsgálata a további visszaélések elkerülése érdekében.

Btk - súlyosbító körülmény: a köztisztséget betöltő személy és köztisztviselő (államfő, kormánytag, polgármester, önkormányzati és országgyűlési képviselő, kormánytisztviselő, hivatásos bíró és ügyész, rendvédelmi testületi tag, stb.) által elkövetett bűncselekmény súlyosabban büntetendő – amennyiben a cselekményt hivatali tevékenységével kapcsolatban követte el.

 

A politika közpénzekből való finanszírozásának tilalma

            Pártfinanszírozás szabályai

Az állami pártfinanszírozás megszűntetése. Pártok éves, közvetlen állami támogatásának megszüntetése. A kampányköltségek állami finanszírozásának megszüntetése.

            Kampányfinanszírozás szabályai

Kampányfinanszírozás szabályainak szigorítása (amíg az előző pont érvényre nem jut): kampánykiadások korlátozása és a limit betartatása – akik megszegik, elveszítik a mandátumukat és a kampánykiadásokat is vissza kell téríteniük, akár a pártot is be lehessen tiltani; az ellenőrzésre az ÁSZ és az adóhatóság közösen legyen jogosult – civil szakértők bevonásával.

            Tiszteletdíjak és költségtérítések

Országgyűlési képviselők tiszteletdíja és költségtérítése: a köztisztviselői bértáblának megfelelően, amely vezetői pótlékkal, útiköltség térítéssel (csak számlára) és lakhatási hozzájárulással (max. 50.000 Ft/hó értékig azoknak, akik Budapesttől 50 km-nél messzebb laknak) egészül ki.

 

Kiemelt szakpolitikák

 

            Agrár- és vidékfejlesztés (birtokpolitika)

Civil társadalom

Gazdaságpolitika- foglalkoztatáspolitika

Humánpolitika (oktatás, egészségügy, tudomány, kultúra, művészet, sport)

Környezet és természetvédelem (nemzeti parkok, víz)

Közbiztonság

Külpolitika

Nemzetpolitika és nemzetvédelem

Önkormányzat

Roma felzárkóztatás

            Szociálpolitika

            Társadalmi és területi egyenlőtlenségek

            Tömegkommunikáció-politika